FANDOM

Wampir

Wampir-requiem
Tytuł: Brak
Klasyfikacja: Krwiopijcy
Występowanie: Świat Ludzi
Zagrożenie: Istoty (Brak) Ludzie (Średnie)
Status: Żywe
Umiejętności: Regeneracja, wyczulone zmysły, nadludzka siła i szybkość, hipnoza, czytanie w myślach, lewitowanie
Wampir (wąpierz, upiór, upir, martwiec, wiesczy, wupi, wuki) - Istota demoniczna zwana także "żywym trupem", żywiąca się głównie krwią ludzką. Występuje w wielu wierzeniach i kulturach ludowych. Uważana za prawie nieśmiertelną, potrafi przybrać ludzki wygląd. Jej cechą charakterystyczną są wydłużone kły. Wampiry posiadają liczne zdolności paranormalne między innymi regeneracja, hipnoza, wyczulony węch, słuch, oraz wzrok, ale również niezwykłą szybkość i siłę. Często mają bladą skórę, aczkolwiek bywa i tak, że niczym nie różnią się od zwykłych ludzi.

HistoriaEdytuj

Wzmianka o wampirach powstała z przekonania, że niektórzy zmarli potrafią wychodzić z grobów i nękać żyjących. Idea wampiryzmu była znana już we wspólnotach pierwotnych. Wampiry miały powstawać wskutek niepogrzebania lub niespalenia zwłok przez co musiały mieć silny związek z rodziną, która tych czynności nie zrobiła. Pierwszeństwem zawsze była zemsta na krewych. Ludzie wierzyli, że jeśli włoży się do trumny nieboszczyka kawał żelaza, nie przemieni się on w wampira. W innym przypadku odwracano trupa twarzą do dołu. Jeśli osoba uznawana za wampira umarła, często stosowano pochówek antywampiryczny.

Po przyjęciu chrześcijaństwa wiara w wampiry się nasiliła. Wampiry miały być częściowo nieśmiertelne - musiały w ciągły sposób powstrzymywać swój rozkład pijąc ludzką krew. W tym celu polowały na ludzi, rzadziej na zwierzęta,  przedłużając sobie życie.

Cyganie wierzyli, że wampiry mogą mieć dzieci. Wówczas nazywane one były mieszańcami, a w szczególności wampirami półkrwi. Dziecko, które urodziło się na skutek związku ludzkiej matki z wampirem nazywane było dhampirem.

Uśmiercenie wąpierza wymaga wiedzy na jego temat, ponieważ aby go zabić trzeba uzyskać informacje na temat jego przeszłego życia oraz śmierci, a także przemiany. 

Przykład: Osoba, która stała się wampiram na skutek sprofanowania jej ciała po śmierci musi zostać uśmiercona przez profanacje jej zwłok.

Legenda głosiła, że wampiry w szczególności wystrzegają się czosnku i cebuli. Wampira można było odstraszyć wbijając nóż w jego cień.

Wampira można zabić przebijając jego serce drewnianym kołkiem, szczególnie osinowym ( ze względu na moc odpędzania złych duchów). Innym sposobem zabicia wąpierza jest odcięcie mu głowy i ułożenie jej między jego nogami. Często wierzono, że aby upewnić się czy wampir rzeczywiście jest martwy należy wepchnąć mu w usta główkę czosnu, kawałek żelaza lub cegłę. Innym sposobem jest włożenie do jego trumny pędy dzikiej róży, głogu czy tarniny.

Wizerunek Edytuj

  • Wygląd : Wampiry posiadają postać człowieczą z charakterystycznymi wydłużonymi kłami, które wysuwają się w momencie gotowości do ataku. Ich oczy początkowo są normalne, jak u każdego człowieka, lecz w złości zmieniają kolor najczęściej na żółty, lecz zdarzają się też przypadki czerwonych oczu.
  • Zdolności : Poza regeneracją, hipnozą, wyczulonym węchem, słuchem, wzrokiem, czy również nadludzką szybkością i siłą, wampiry posiadają zdolność czytania w myślach czy zamiany w nietoperza lub inne zwierzęta. Potrafią teleportować się na długie odległości.
  • Wrażliwość : Wampiry są wrażliwe między innymi na symbole chrześcijańskie, srebro , sól, oraz czosnek. Pozbawia ich to mocy i dezorientuje.
  • Zagrożenie dla ludzi : Wampiry stanowią śmiertelne zagrożenie. Miały pić ich krew co przyczyniłoby się do ich przemiany bądź śmierci.

Przemiana Edytuj

Według legend wampirem może stać się człowiek: 

  • ukąszony przez wampira
  • przeklęty za życia
  • zetknięty ze śmiercią gwałtowną
  • sprofanowany po śmierci
  • nad, którego ciałem przeskoczyło zwierzę
  • samobócja
  • wiedźma
  • uśmiercony przez wampira

Ponadto wierzono także, że wyjątkowe predyspozycje, aby stać się wampirem przejawiał człowiek, który:

  • jest rudy
  • jest leworęczny
  • posiada jedną zrośniętą brew
  • jest wyposażony w podwójny komplet zębów

Objawy przeistoczenia się w wampira:

  • Brak stężenia pośmiertnego
  • Rumiana twarz

Objawy oddziaływania wampira na człowieka:

  • osłabienie
  • bladość
  • występowanie potu na czole po obudzeniu
  • zmęczenie
  • koszmary

CiekawostkiEdytuj

  • Postać wampira pojawia się w mitologii słowiańskiej
  • Prasłowiański język określa go jako ǫpirь lub ǫpyrь/ѫпырь
  • W kulturze angielskiej znany jest pod nazwą "vampyre"
  • Możliwe, że idea wampiryzmu pierwotnie wywodziła się z kultury chińskiej
  • Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wampiryzm został wyolbrzymiony, ponieważ niegdyś leczono choroby krwi za pomocą podawania chorym krwi bydła. To powodowało, że ludzie zaczęli mieć obawy iż niektórzy ludzie zabijali innych , aby napić się ich krwi.
  • Współczśnie wampirami nazywa się seryjnych morderców oraz osoby, które symbolicznie spożywają dawkę krwi od dobrowolnych dawców (wampiryzm sang)
  • W kulturze często wilkołaki są największymi wrogami wampirów
  • Niektóre wampiry nie mają popędu płciowego i kości
  • Nie wszystkie wampiry są wrogie ludziom
  • Niektóre wampiry mogą żywić się ludzkim jedzeniem i mają potrzebę snu.