FANDOM

Makeda - Legendarna wieszczka przyszłości znana jako Królowa Saby. Żyła w IX-X w. p.n.e. Nazywano ją również Michaldą lub Nicaulą. Jej istnienie potwierdza tradycja etiopska, islamska, żydowska oraz chrześcijańska. Wspomina ją Stary Testament. Rozmowy Makedy z Salomonem zostały spisane w IX księgach. Obecnia znane są III księgi, ponieważ pozostałe zostały spalone na skutek odrzucenia oferty Ssybilli Kumańskiej przez Tarkwiniusza Pysznego.

GenezaEdytuj

W 875 roku przed narodzinami Chrystusa przybyła do Jeruzalem kobieta, która słysząc o mądrości panującego króla Salomona postanowiła złożyć mu wizytę. Po wstępnej rozmowie wieszczka stwierdziła, że przepowie przyszłość i wydarzenia jakie będą mieć miejsce w odległych czasach.

Proroctwa Edytuj

Proroctwa miały opierać się na tzw. Boskiej Mądrości co oznacza, że pochodziły od siły wyższej. Zostały spisane w języku hebrajskim, potem tłuamczone na język grecki starożytny. Zaś w późniejszym czasie pojawiły się w przekładzie łacińskim, aż ostatecznie przetłumaczono je na język polski i wydrukowano przez Braci Zakonnych w Supraślu w 1753 roku.

KSIĘGA IEdytuj

Znajduje się w niej opis starożytnego Izraela. Proroctwa mówią o klęskach i cierpianiu Izraelitów. Makeda przepowiada także przyjście na świat Chrystusa oraz jego męczeńską śmierć.

KSIĘGA IIEdytuj

Dotyczy wybuchów wojen jakie będą się toczyć na świecie. Makeda przepowiada podział w świecie chrześcijańskim oraz odstępstwo od chrześcijaństwa. Prawdziwość religii zaczyna upadać i zaczyna się w niej pojawiać zepsucie moralne. Bóg ma rzekomo przesyłać ludziom liczne przestrogi, które nie będą jednak zauważane. Wedle proroctwa, władcy świata mają zbuntować się przeciwko Rzymowi, a ludzie mają zacząć żyć w kłamstwie i niewierności.

Odejście od wiary ma przerodzić się w okrucieństwo . Ludzie odrzucą Boga, a ten ma zsyłać przez to liczne klęski, która mają być poprzedzone pięcioma znakami. Makeda przepowiedziała wydobywanie przez ludzi surowców złóż z Ziemi, czego skutkiem był rozwój handlu i przemysłu.

Proroctwo mówi o opanowaniu świata przez pieniądz. Na świecie będzie pozór wolnej woli lecz naprawdę człowiek będzie niewolnikiem.

KSIĘGA IIIEdytuj

Opisuje koniec świata. W tej części również mają pojawić się znaki, które zwiastują czasy ostateczne. Ma wybuchnąć wojna, która pochłonie niewinnych ludzi. Jednak po rzezi ma nastąpić trwały pokój, aż do przyjścia antychrysta.

Pięć ostrzeżeń od BogaEdytuj

Księga II traktuje o pięciu ostrzeżeniach jakie ześle Bóg, aby ludzie nawrócili się na ścieżkę dobra.

Przepowiednie

Dwanaście znaków końca świataEdytuj

Księga III mówi o pojawieniu się znaków, które wskazują na to, że żyjemy w czasach ostatecznych.

Przepowiednie 2

CiekawostkiEdytuj

  • Istnieją informacje, że głownym celem przybycia Makedy do króla Salomona była chęć pogłębienia wymiany handlowej
  • Często wyraz "Saba" uważany jest za imię wieszczki co jest błędem
  • Według tradycji etiopskiej Salomon i Makeda spłodzili Menelika I, który jest uważany za pierwszego cesarza etiopskiego
  • Proroctwa można przeczytać w formie pdf